A konfliktuskezelés 10 parancsolata

Sokszor gondoljuk azt, hogy elég eltávolodnunk a nehéz helyzettől, vagy a másik megkérdezése nélkül átvinni akaratunkat és a konfliktus meg is van oldva. Sajnos a legritkább esetben van így. A megoldáshoz szükségünk van a másik ember történetére, érzéseire, szükségleteire, és a saját álláspontunk alaposabb megértésére is.

Konfliktusok voltak, vannak, és lesznek.

A szó meglehetősen "rossz marketingje" mellett talán furcsa lehet ilyet kijelenteni, de azt mondhatjuk, hogy hála az égnek. A konfliktusok biztosítják ugyanis különbözőségünket: emiatt vagyunk mások, mint a többiek, ez adja különlegességünket, egyediségünket, miközben új megoldásokat segít elő, és támogatja a változást, a fejlődést. Ha pedig a konfliktusok jelenléte törvényszerű, és sok esetben hasznos, akkor az egyetlen kérdés az az, hogyan kezeljük őket. A valódi kihívás tehát az, hogy mit kezdünk egy konfliktussal, ha megjelenik; ki tudjuk-e használni a benne rejlő lehetőségeket. Érdemes megnézni a szemben álló felet s a konfliktus megoldási stílusok közül beazonosítani:

Elkerülő

  • Alacsony önérvényesítés és alacsony együttműködés jellemzi.
    Nincs, vagy alacsony a nyeresége a helyzetben.

Versengő

  • Magas önérvényesítés és alacsony együttműködés jellemzi.
    Magas saját nyereséget akar elérni.

Alkalmazkodó

  • Alacsony önérvényesítés, magas együttműködés jellemzi.
    Ebben a helyzetben a másik nyer.

Kompromisszumkereső

  • Közepes szintű önérvényesítés és együttműködés jellemzi.
    A már elfogadható közös nyereségre törekszik.

Problémamegoldó

  • Magas önérvényesítés és magas együttműködés jellemzi.
    A közös nyereséget próbálja maximalizálni.

Mindegyik stratégiának megvannak a maga erősségei és gyengeségei, amelyek különböző helyzetekben remekül használhatóvá teszik mindegyik stratégiát. Egy konfliktus megoldásában gyakran segít, ha meghatározzuk a szereplők konfliktusmegoldási stratégiáját.

Sokat segít a megoldásra való ráhangolódásban, ha megpróbáljuk a konfliktusokat tanulási lehetőségként felfogni. Gyomorfekély helyett javuló kapcsolatok - ez a tét. S ez az, amiben a lenti tízparancsolat segíteni tud.

Amikor épp elönt minket a hév, nehéz lehet a konfliktuskezelés minden lépését észben tartani. Ugyanakkor teljesen elég lesz, ha a három fő kategória a szemed előtt lebeg, miközben épp egy kitörni készülő vulkán peremén egyensúlyozol.

Probléma feltérképezése

1. Hidd el, hogy van valamilyen eddig fel nem fedezett megoldás,
még akkor is, ha ez elsőre hihetetlennek tűnik. Amennyiben nem lelitek érdemes szakemberhez fordulni, aki külső szemlélőként világít rá egy új útra.

2. Ismerd be, hogy nehéz helyzet állt elő, találd meg az embert, akivel a valódi problémát tudod megbeszélni, és találjatok megfelelő időt/helyet hozzá. Bárki lehet, akiben hiszel. Ilyenkor baráttól csak úgy fogadj el tanácsot, ha nem részrehajló.

3. Különböztesd meg az értékítéletet az objektív megfigyeléstől

Kapcsolatba lépés
4. Hallgasd meg a másikat

5. Mondd el, mi van benned (érdekütköztetés nélkül, érzések, félelmek)

6. Maradj kíváncsi - saját magadra és a másikra is

Megoldások keresése

7. Vázoljatok fel megoldási lehetőségeket

8. Válasszatok közülük egyet, aminek a megvalósítását elkezditek

9. Legyetek nyitottak a változtatásra (folyamatosan)

10. Készüljetek fel az elkövetkezendő konfliktusokra, hiszen teljesen normális hogy vannak.

A jó konfliktus konstruktív

Konstruktív konfliktuskezelés pszichológiai megközelítése, melyhez hasonló lépéseket fentebb is olvashattatok. A konstruktív konfliktusok megoldási feltételeit Morton Deutsch tizenkét pontban foglalta össze.

  1. A felek tudják meghatározni, hogy milyen típusú konfliktusban vesznek részt.
  2. Legyenek tudatában az erőszak okainak és következményeinek, ismerjenek alternatívákat az erőszakra.
  3. Ne kerüljék el, hanem vállalják a konfliktust. (szőnyeg alá söprés helyett, megvitatás)
  4. Tiszteljék önmagukat és partnerüket, tiszteljék önmaguk és partnerük szükségleteit.
  5. Tudjanak különbséget tenni az érdekek és az általuk képviselt álláspontok között.
  6. Tanulmányozzák kölcsönösen egymás érdekeit, hogy azonosítani tudják a közös és összeegyeztethető érdekeket.
  7. Úgy közelítsék meg egymás konfliktusban álló érdekeit, mint az együttműködés által megoldható problémát.

Sikerélményed akkor lehet, ha adott egy konfliktus, amit jól oldasz meg:

a megoldása maga a sikerélmény. 

OLDJUK MEG EGYÜTT! KATTINTS!