Változás - lehetőség vagy kényszerűség...?

Van úgy, hogy nincs lehetőséged választani, s a körülmények hatására Neked is változnod kell. Ez a változás viszont rengeteg lehetőséget rejthet; ha hiszed, ha nem. Néhány útravaló gondolatébresztőt adnék; hogyan is kellene változtatnod, hogyan könnyítheted meg ezt a folyamatot?! 

A változás - ha akarjuk, ha nem - az életünk része. Biztosan voltál már olyan helyzetben, hogy elkerülhetetlennek tűnt a változás, azaz rajtad kívül álló körülmények sorozata vezetett oda, ahol épp álltál?
 Te is észrevehetetted már, hogy vannak tudatos és tudattalan változási folyamataink vagy épp állandósult köreink, amiket lefutunk minduntalan. Ismerős, ugye...?
Változik az ízlésed öltözetben vagy ételek területén, változtatsz a frizurádon. Ahogy telnek az évszakok, úgy arányosan a körülményekben is beáll egyfajta változás. S nem utolsó sorban a körülötted élő emberek élete sem stagnál, események láncolata zajlik - ha tetszik, ha nem, bizony rajtad kívül is.
Hiszen, ha jobban megfigyeled magad, Te is változol. Állandóan.

"Az egyetlen állandó a változás maga."

Itt említeném meg a változás egy pozitív oldalát,a személyes fejlődést; én ezt minőségi változásnak nevezném el. Ez a minőség kiterjedhet a kapcsolataidra, a munkahelyedre, a tanulmányaidra. Maga a "fejlődés" kifejezésünket olyan kellemesen csengő füllel hallgatjuk. Igaz? 
Olykor persze ez a fajta mozgás rejthet negatív hordozókat is...
A változás, bármilyen irányú elmozdulást is jelentsen, sokféle lehet: fejlődés, előrehaladás, fordulat, enyhülés, visszaesés, hanyatlás, fordulópont.
 Biztosan hallottál már az elfejlődésről? Ezt a kifejezést a párkapcsolati coachingban akkor szoktuk használni, amikor a pár egy tagja, teljesen más irányú érdekeltséget /hobbit alakít ki, életvitele radikálisan megváltozik; vagyis merőben eltérő párjától és kapcsolatuk kialakult "rutinjától", ezáltal eltávolodnak.
Ezen tudtok dolgozni, akár coach segítségével, tehát nem egy végletekig elhúzódó konfliktusról van szó; hanem a fentiekre visszatekintve- akár egy természetünkből fakadó élethelyzet kialakulásáról, önmagunkban rejlő változásról. Két lábbal járunk az őszben, csodálatos színvilágát szemlélve, s utamon egy-egy gesztenyét kerülgetve; csodálom, ahogy változik a természet... Az ősz pedig az egyik kedvenc évszakom.
Éppen ezért nehéz feladat arról beszélnem, hogy mi történik benned, amikor változol vagy megfordítva: hogyan tudsz változtatni? Anélkül, hogy ne kötném ezt az őszi időszakhoz, hiszen teljesen magával ragadott a természet ezen megújulása.

Feltetted már magadnak a kérdést: melyek azok a lépések, amit a változás érdekében tehetek? Esetleg, hogyan fordítsd meg a nézőpontod, ha a változás elkerülhetetlen, hogyan tudok szembenézni vele?
Kutatások szerint, 7 évente átélünk egy életváltozást, új életciklust,
ha úgy akarod. Vannak, akik figyelmen kívül hagyják , s csak sodródnak az árral, de mások erősen figyelnek belső rezgéseikre...

"Minden változás, egy új lehetőség - azt tegyél vele, amit és ahogyan akarsz" K.H.

Prochaska és DiClemente nevéhez kapcsolódik az a viselkedésváltozást leíró modell, amely a változás körforgását jól mintázza, főleg akkor, amikor az "egyén még nem motivált" a változásra.
Mi is történik, amikor változol?

· "Ez így jó nekem!"
A töprengés előtti fázisban még nem merül fel a szándék, hogy módosítsuk a viselkedésünket. Ilyenkor még az adott szokás előnyeit élvezzük.

· "Talán változtatnom kellene!"
A töprengés fázisában elkezdünk gondolkodni azon, hogy lehet mégsem jó úgy, ahogy van. Felismerjük az adott dolog hátrányait is az addig megtapasztalt előnyök mellett. A hátrányok elkezdenek túlsúlyba kerülni.

· "Változtatnék, de mégis hogyan?"
Az előkészület időszakában felmérjük a szükséges lépéseket, a lehetőségeinket, és elköteleződünk a változás mellett.

· "Gyerünk, kezdjünk bele!"
Eljött a cselekvés ideje, melyekben konkrét lépéseket teszünk a változás irányába.

· "Sikerült! Most már csak meg kell tartani!"
A céljaink pozitív eredményeket hoztak a fenntartás szakaszában, azonban az utunk nem ér véget. Bár az új viselkedést már beépítettük az életünkbe, megőrzése azonban további erőforrásokat igényel.

· "Hibáztam. Képtelen vagyok a változásra."
A modell számol az esetleges visszaesésekkel, megcsúszásokkal is, mint a folyamat természetes részével. Különbséget kell tenni azonban a mértékével, vagyis egyszeri alkalom volt, vagy pedig visszarendeződött minden az eredeti felállásba.

Melyek azok a lépések, amik segítenek a változásban?

  • Figyelem: Te is észrevetted már, hogy olykor álmodsz azokról a dolgokról, amit szeretnél elérni? Az álmodozás teljesen új szintre léptet Téged! Vannak célok, melyek kissé hosszabb ideig tartanak, amíg eléred őket, ezen az úton is folyamatos a változás dinamikája benned ...de amikor álmodsz róla és elérhetőnek tűnik- valójában elkezded azt hinni, hogy megvalósíthatod, ez egy eléggé izgalmas belső folyamat.
    Ehhez a figyelemhez, hozzátartozik az is, hogy vedd észre a lehetőségeket magad körül, nem minden elősegítő folyamat feltűnő vagy épp gyorsan előre lendítő.
  • Szelektálás: Ez nem csak a lakásodra lehet igaz- ha veszek valami újat, elajándékozok/szelektálok valami régit; de a kapcsolataidra is. Keményen hangozhat, azonban én évente felülvizsgálom a kapcsolataimat.
    Lehetnek olyan "barátaid", aki valójában csak visszatartanak a fejlődésedben. Például nem rendelkeznek ugyanazzal az értékrenddel, mint Te, vagy épp úgy érzed, mindig épp akkor vagy jó nekik, ha kellesz.
    Erre egy másik írásom, részletesen kitér, ez is érdekelhet: 
  • Komfortzónából való kilépés: Az egyik oka a változás elkerülésének a változással járó bizonytalanságunk. Hiszen nem tudhatjuk pontosan, hogy milyen kihívással találjuk szembe magunkat.A félelem azonban elvághatja a lehetőségeinket, ezért többször olyan dolgot kell tenned, ami számodra nem komfortos, pl.: egyedül kirándulni/ moziba menni, esetleg új úton hazamenni, még ha hosszabb is, de akár egy új hobbi beépítése is segíthet.
  • Imagináció: Segítségünkre lehet, ha a kitűzött célt, és az azzal járó pozitívumokat látjuk magunk előtt. Erre akár naponta emlékeztetheted magad: kis céltábla készítése íróasztalod fölé, esetleg a hűtőre tűzheted a célhoz kapcsolódó terv-képeid. Írj le 5 pozitív dolgot, ami a célodhoz kapcsolódik, esetleg annak hozadékai.
  • Társas támogatás: A változásunk folyamatában, a motivációink fenntartásában nagy segítséget jelent a hozzánk közel álló személy/személyek támogatottsága.
    Esetleg ha célod a munka területére helyezted el, akkor együttműködésről is szó lehet. Ha párkapcsolatodban változatnál, de úgy érzed egyedül nem megy - kérhetsz külső segítséget.
  • A megcsúszások elfogadása: A változás során a kudarcok, a hibák elkerülhetetlenek. Előfordulhat, hogy egy-egy kudarc teljesen alul motiválttá tesz. Érdemes tudatosítani, hogy a kudarcok a folyamat természetes velejárói, így akár előre tudsz vele számolni.
    Hiszen aki nem dolgozik, nem hibázik.
    Ilyen esetben fordíts egy napot magadra és töltsd fel magad pozitív energiákkal (egy új könyv, masszázs, kiállítás, pihenés, wellness stb), majd lendülj újra nyeregbe!

Eljön az a pillanat, amikor életünk örökre megváltozik.
 A pillanat, amikor örökre beismerjük gyengeségeinket.
 A pillanat, amikor elébe állunk a kihívásnak. A pillanat, amikor elfogadunk egy áldozatot vagy elengedünk egy szerettünket. 
S megesik, hogy a változás épp válasz az imádságainkra.


***

Amennyiben úgy érzed, hogy a változás "olyan jellegű vagy mértékű" amin Te magad, nem tudsz véghezvinni, szívesen segítek benne, leszek társas támogatásod!